שלושת סוגי הטארוט הקלאסיים

קלפים, קלפים, קלפים,

יש כל כך הרבה סוגים….

לא כל הקלפים הם קלפי טארוט בהגדרה שלהם, ישנם סוגים נוספים כגון קלפי מסרים, כלפי השלכה, קלפי אורקל…. כולם יכולים להיחשב כקלפים "טיפוליים" אך רק קלפים מסוג מסויים הם קלפי טארוט.

כאן אפרט על שלושת החפיסות הקלאסיות של קלפי הטארוט המפורסמות ביותר.

טארוט מארסיי, טארוט ריידר- וואייט- סמית והטארוט של קראולי.

 

הראשונה והותיקה ביותר היא הטארוט דה מרסיי. על בסיסה בנויות יתר החפיסות שתמצאו.

זו החפיסה ששימשה כהשראה לאנטואן קורט דה ז'אבלן ואליפז לוי במאה ה19 בצרפת כשהחלו לחקור את הקלפים ואת המידע שאספו עבור כולנו. היא מיוחסת ליצרן קלפים במרסיי בשם ניקולא קונוור (conver) ובה נמצאה ההקבלה הראשונה בין 22 קלפי הארקאנה הגדולה לאותיות הא'ב העברי ולעוד סמלים חשובים מתורות עתיקות ונסתרות, ביניהן תורת הקבלה,והיא עוררה סקרנות רבה. היא נחקרה ושוחזרה אחר כך על ידי ארבעה גורמים שונים שכל אחד מהם נתן לה את ה"טאצ'" האישי שלו והם:

"הטארוט העתיק של מרסיי" – בשנת 1930 פול מרטו, חוקר ומיסטיקאי צרפתי- הדפיס באמצעות ההוצאה לאור של גרימו חפיסה חדשה, וזו דמתה מאוד לחפיסה המקורית של קונוור אלא עם הזזה סמלית והוספה של מעט סמלים ודמויות ואשר הפכה לפופולרית מאוד.

"הטארוט המשוחזר של מרסיי" – חפיסה שדמתה מאוד לטארוט המקורי של מארסיי ושוחזרה בשנות ה90 ע"י אלחנדרו חודרובסקי (חוקר, יוצר ומיסטיקן ידוע) ופיליפ קמואן (נצר לשושלתו של ניקולא קונוור).

באותה תקופה שוחזרה גם ע"י כריס הדר חפיסה נוספת בעלת דמיון רב ונקראה "הטארוט האמיתי של מרסיי"

האחרונה היא "טארוט CBD" שנקראת על שם  ד"ר יואב בן דב, כאן מישראל שפעל עם חודורובסקי על מנת לשחזר את הטארוט המקוריים של קונוור ויצרו חפיסה זו בשנת 2010.

 

אחרי חפיסת המרסיי- יצאה לאור חפיסת הריידר וואייט סמית-

בשנת 1910 חברו יחדיו ארתור אדוארד- וואייט וחברתו פמלה קולמן -סמית מארגון ה"שחר המוזהב" והוציאו תחת ההשראה מכתביו של אליפז לוי  ודרך תקשורים ומגוון סימבולים של תורות עתיקות ונסתרות,  את הטארוט של ריידר וואייט סמית. למה ריידר? ריידר היה שמו של בעל בית הדפוס שקלט פוטנציאל אדיר והכריח את היוצרים להנציח את שמו על החפיסה. האמת שעד השנים האחרונות החפיסה נקראה פשוט "ריידר" ורק בשנים האחרונות שמות היוצרים וואייט וסמית הוצמדו לקלפים. המהדרין קוראים לחפיסה קולמן סמית כדי לכבד את המאיירת האומללה פמלה שנפטרה חסרת כל למרות שהשאירה לעולם יצירה כל כך מופלאה ופופולרית.

בעקבות הצבעוניות, האינטואיטיביות והקלות היחסית בה ניתן להבין את הקלפים – חפיסה זו צברה פופולריות עצומה וכיום נחשבת לחפיסה הנמכרת ביותר בעולם. זו גם החפיסה שאני עובדת איתה ומלמדת אותה בקורסים שלי (הקרוב נפתח ב 6/6) אנשים משתמשים בה לצרכים טיפוליים, מיסטיים ואפילו לשעשוע והיא נוחה לעבודה ונפוצה מאוד ומורכבת ממגוון ארכיטיפים וסמלים איזוטריים ומיסטיים.

על בסיסה הוצאו עוד חפיסות רבות ומגוונות שבנויות בדיוק על פיה רק עם איורים קונספטואלים מעט שונים.

אישית זו החפיסה האהובה עליי שאיתה אני עובדת ואותה אני מלמדת.

 

בשנת 1944 יצאה חפיסת טארוט חדשה ומרגשת תחת שמו של אליסטר קראלוי והמאיירת המופלאה ליידי פרידה האריס. קראולי יצר חפיסה בהשראת החפיסה של וואייט וחפיסת המארסיי, עם שינויים קלים בהרכב משפחת המלוכה בקלפים (הוסיף קלפי נסיכה להעלאת הייצוג הנשי) ואפשר לומר שחפיסה זו היא  עשירה ואומנותית יותר מהשתיים הקודמות. את הידע האזוטרי הרב שלו הטמיע קראולי ברמזים וסמלים לאורך כל החפיסה כפי שנעשה בחפיסת הריידר וואייט סמית אך עם שינויים על פי גישתו. הצער הרב הוא כי אליסטר קראולי לא זכה לראות את יצירתו יוצאת לאור משום שנפטר לפני כן.

מבחינת הסדר של הקלפים, הארקאנות, החלוקה ליסודות והמספור – החפיסות זהות משום שרבדים אלו מכילים בתוכם סמליות וסודות חשובים מאוד לקריאה. ויזואלית, כל חפיסה היא שונה מרעותה וההבדלים ניכרים ממבט ראשון.

בחפיסות המרסיי כל הקלפים הם בעלי רקע לבן ופלטת הצבעים יחסית מצומצמת למעט מאוד צבעים. מי שאינו מכיר את הקלפים היטב עלול בהתחלה להתבלבל בין הקלפים של הארקאנה הקטנה משום שהם די דומים ובסופו של דבר כל קלף מונה את האלמנטים המופיעים בו בצורה תבניתית וקשה להתחבר למשמעות מבחינה אינטואיטיבת.  כמו כן, קשה להבדיל בחלקם ממבט ראשון אם הם יוצאים הפוכים.

חפיסת הריידר וואייט סמית מאוד אינטואיטיבית וקלה להבנה. האיורים בה ממש מספרים סיפור ואפשר בקלות יחסית לבנות בכל פריסה כמעין "קומיקס" עם עלילה. הסמלים המופיעים בה נוחים לתפיסה ובעלי משמעויות ארכיטיפיות די ברורות (לא כולם) ופלטת הצבעים הרבה יותר מגוונת מהקלפים של מארסיי ובעלי משמעות סימבולית לכל אחד מהם בעצמם.

קלפי תחות' של קראולי הם הכי עשירים ומעניינים משלושת הסוגים. ממש יצירות אומנות מרשימות! עשירים ומגוונים ובתוכם גם מסתתרים המון סמלים, מבנים ומורכבויות.

כשניגשים ללמוד טארוט – מומלץ לראות איזו חפיסה הכי "מדברת" אליכן ולהתחיל ממנה.

אלו הן שלושת החפיסות הקלאסיות. יש עוד המון סוגים של טארוט  ומגוון קלפים שונים שניתן לעבוד איתם אבל מי שלומדת את אחת משלושת החפיסות האלה – רוב הסיכויים שתדע לעבוד עם רוב החפיסות שקיימות בשוק.

ליעוצים ולימודים ניתן לפנות אלי ב 050-7468432

הילה טארוט

שתפו מאמר זה

מאמרים נוספים
שאולי יעניינו אותך