פמלה קולמן סמית. מאיירת החפיסה!

בואו נעשה קצת כבוד לאשה מיוחדת במינה!

אני מדברת על הגברת פמלה קולמן סמית.

היא למעשה הגברת המוכשרת שאיירה את כל 78 קלפי הטארוט בחפיסת ריידר וואייט סמית.

פמלה קולמן סמית, או בשם החיבה שהוצמד לה, "פיקסי", היתה אומנית בריטית שנולדה למשפחה יחסית מבוססת. אביה היה סוחר אמריקאי וסבה היה ראש עיריית ברוקלין. את כשרון הציור שלה כנראה ירשה מדודה האהוב סמואל קולמן, אחיה של אימה- קורין.

כשהייתה בת 11 עקרה משפחתה בעקבות עבודתו של אביה לג'מייקה, שם הוקסמה מסיפורי העם של בני המקום וקיבלה המון השראה שבהמשך תצא לאור כאומנות.

כשהיתה בת 15 בלבד (אמא'לה!!!) נסעה לבדה לברוקלין ארה"ב כדי ללמוד אומנויות. בתקופה זו נפטרה אימה בג'מייקה וגם היא חלתה פעמים רבות עד שלא יכלה להשלים את התואר שלה באומנות ולבסוף יצאה מהלימודים, אך נשארה מאיירת ידועה ומצאה עבודות בתחום העיתונות ואיורי ספרים.

בהיותה בת 21 נפטר גם אביה והותיר אותה יתומה. היא חזרה ללונדון בה נולדה ושם הוציאה שני ספרי ילדים המבוססים על  פולקלור ג'מייקני בשם "צ'ים צ'ים" ו"סיפורי אננסי" (סיפורי העכביש), ניסתה להוציא מגזין אומנות ואיירה למספר סופרים. היא התברגה בבוהמה הלונדונית וערכה תערוכות אוונגרדיות, התרועעה עם סופרים, שחקנים, אנשי אומנות ורוח ובתקופה זו חוותה גם התפתחות רוחנית גבוהה מאוד.

פיקסי היתה גם פמינסטית מאוד, פעילה בקרב הציבור, מחתה ונאבקה על זכותן של נשים לבחור, ותרמה רבות מכישרונה באיור ובפיתוח צעצועים לילדים דרך הצלב האדום.

בזמן שהתערבבה עם הבוהמה של לונדון באותה תקופה, בגיל 23- זכתה להכנס ל"מסדר ההרמטי של השחר המוזהב" ( golden dawn  ) שהיה אגודת סתרים שעסקה בכל מה שקשור לעולם הנסתר, מיסטיקה, תקשור והכישוף, שם הכירה את ארתור אדוארד ווייט. הם עסקו בפרקטיות רוחניות ופיתוח התודעה.

ווייט חקר את רישומיו של אליפז לוי לגבי טארוט (לאליפז לוי בכלל מגיע פוסט משלו) ורצה לפתח את הקלפים מחדש. הוא היה נכנס לטראנס עמוק ולתיקשורים וקיבל מההדרכות הוראות לגבי יצירת הקלפים. מאחר ולא ידע לצייר, הוא פנה אל פיקסי שלנו ומשם הדרך לטארוט כפי שהוא מוכר כיום – קצרה! כמה קצרה? בחצי שנה שבין אפריל לאוקטובר 1909 פיקסי איירה 78 קלפים!!

במחטף נוראי, בעל בית הדפוס "ריידר" שהדפיס והוציא לאור את חפיסת הטארוט של ווייט סמית, הבין את הפוטנציאל ושרבב את שמו ליצירה. במשך שנים רבות זוהתה החפיסה עם השם "ריידר" ושמותיהם של ווייט וסמית נשארו מאחור. צאצאיו של ריידר נהנו מתמלוגים ורווחים גדולים, ואילו הוגי ויוצרי החפיסה לא ראו שכר מעמלם. מרגיז ולא הוגן!!!

בשנים האחרונות ובעקבות מודעותם של קוראי הקלפים – שמותיהם של ווייט ובעיקר שמה של פמלה קולמן סמית חוזרים לעטר את החפיסה וחוזרים למודעות.

לאט וביציבות כבודה של היוצרת המיוחדת הזו מוחזר לה על ידי אנשים הוגנים ומתחילים לצוץ סיפורים שאפילו טוענים שהיא זאת שתקשרה בעצמה את רוב הקלפים.

לצערי הרב, פמלה קולמן סמית, נפטרה חסרת כל בעיירה בוד אשר בצפון אנגליה, ללא משפחה וללא ילדים לאחר שלא הצליחה להתפרנס מהאומנות שלה, בשנת 1951 כשהיא בת 73.  מעט הרכוש שנותר לה נמכר על מנת לכסות את חובותיה ומקום קבורתה לא נודע מעולם…..

אני גאה לתרום את חלקי ולהעלות את המודעות לאשה המיוחדת ופורצת דרך זו!!!

תודה לך  "פיקסי" על המתנה הנפלאה שהשארת לנו!       תודה,   תודה,    תודה!

ליעוצים ולימודים ניתן לפנות אלי ב 050-7468432

הילה טארוט

שתפו מאמר זה

מאמרים נוספים
שאולי יעניינו אותך