סמלים מצריים עתיקים בקלפי הטארוט

בחג הפסח אנו חוגגים כל שנה את ההסטוריה שלנו כעם ואת יציאתנו ממצרים ותחילתו של המסע שלנו לעבר הבית, מקום הקבע הבטוח שלנו.

 

חברי ה"גולדן דואון" שתיקשרו ואיירו את קלפי הטארוט של ריידר וואייט סמית עסקו רבות במיתולוגיה של מצרים העתיקה כחלק מחיפושיהם הרוחניים אחר תשובות לשאלות הקיום, הקסם והאלוהות…

הם חקרו את הסיפורים למדו את סודותיהם של האלילים הרבים והשאילו סמלים מתרבות עשירה זו. הטבעי יהיה שבתוך קלפי הטארוט שלהם הם יכניסו מוטיבים שונים מאותה התרבות.

 

גם אנחנו כיהודים, שכל שנה מיום לידתנו, חוגגים את יציאת מצרים ומכירים את ההגדה, מזהים חלק ניכר מהסמלים המופיעים בקלפים ואולי אפילו חשים הכרות מוקדמת וקירבה בשל כך.

 

בחרתי לנתח עבורכם כמה סמלים מרשימים מאוד שמזוהים עם תרבות מצרים העתיקה ומופיעים בקלפי הטארוט:

 

הסמל הראשון שלדעתי *הכי* מזוהה עם מצרים הוא הפירמידה.

 

פירמידה היא מבנה רוחני מיסטי אשר אמור לשמש כביתו הנצחי של השליט לאחר מותו.

במותם- יצטרפו אליו גם בני משפחתו, משרתיו ואפילו חיות המחמד שלו וכל רכושו יונח שם לשימושו לאחר המוות. מטרה נוספת של מבנה זה היא לשמר את הגוף הפיזי שחדל לפעול מתוך הודיה והערכה על ששימש לבית עבור נשמת המת.

ככל שהפירמידה יותר מעוטרת ומפוארת- כך השיגיו של השליט הקבור בה היו יותר גדולים והיא כעין מוניומנט לכבודו.

כמבנה אנרגטי היא מתעלת בעוצמה אנרגיה מהבסיס כלפי מעלה דרך הקודקוד שלה. זהו מבנה יציב במיוחד ותיכנונו נחשב לגאוני, עד היום לא יודעים בדיוק כיצד נבנו הפירמידות.

 

את הפירמידות נמצא בשני קלפי חצר צעירים מסדרת המטות (יסוד האש) והם אביר המטות ונסיך המטות.

בקלפים אלו הפירמידות מסמלות את היעדים וההישגים הנכספים שהנערים הצעירים ומלאי התשוקה והמוטיבציה יכולים להגיע אליהם אם רק יתמידו.

נסיך המטות הצעיר מייצג את רצון הנשמה והתשוקה שלה לנדודים ולימודים מרחיבי דעת ואביר המטות מייצג את האש הפנימית, האומץ והמוטיבציה לכיבוש פסגות חדשות ויעדים מאתגרים.

 

ספינקס-

יצור מיתולוגי שראשו הוא ראש אדם המייצג תודעה ומודעות אנושית עליונה וגופו הוא גוף אריה המייצג כח ועוצמה. יצור כלאיים אימתני.

בערבית שמו הוא "אבו אל הול" שמשמעותו היא "אבי האימה" תפקידו היה לשמור על העיר ולחנוק/ לטרוף את מי שניסה לפלוש אליה.

אלו שנמצאים במצרים מתוארכים למאה ה-28 לפנה"ס (ווואאאווו!!!!) ויש סברה שאפילו שנים רבות לפני כן – עד המאה ה- 40 לפנה"ס (!!!!!)

 

התרבות היוונית השאילה מהמצרים את אותם היצורים ונתנה להם את השם "ספינקס" מהמילה העתיקה "ספינגו"- החונק.

אצל היוונים הספינקס בעל פנים נשיות, כנפיים ושדיים ולפי משנתו של קארל גוסטב יונג- הם הארכיטיפ של "האם הבולענית" לעומת ה"אם המזינה"

הספינקס היווני שמרה על חומות העיר תבאי, חנקה וטרפה את כל מי שלא הצליח לענות על חידתה- עד שהגיע אדיפוס וגבר עליה בחוכמתו- אז קפצה מושפלת מחומות העיר הישר אל מותה.

 

בטארוט אנו פוגשים את הספינקס המצרי כשהוא צבוע בכחול- צבע תודעה רוחנית, יושב על גלגל הגורלות בארקאנה הגדולה ובידו חרב חדה. שם הוא נמצא כשומר הסף ומסמל הגיון, שליטה ומודעות של האדם על האופן שבו הוא מקבל את גורלו.

בקלף המרכבה בארקאנה הגדולה- נפגוש שני ספינקסים מהסוג היווני ושם הם ייצגו דואליות במחשבותיו של השואל (שחור ולבן) ואת עוצמתו ה "תקועה" שאינה מצליחה להתקדם ולפרוץ. אם ישכיל הרכב של המרכבה להשתמש בכל עוצמתו הפיזית אל מול הספינקסים הסוררים שמסרבים לזוז- יצליח להניע את מרכבת חייו הלאה על פני דרך המלך!

 

אנוביס

כמו הספינקס המצרי, גם את אנוביס נמצא בקלף גלגל הגורלות שבארקאנה הגדולה.

אנוביס הוא אל מצרי, גופו גוף אנושי וראשו ראש של תן.

יש סברה כי הוא עצמו היה מלאך המוות אך קיימת גם תאוריה אחרת בה הוא "רק" שוקל את ליבו של המת על המאזניים בכדי לראות אם הוא נקי וטהור ממעשים רעים – ואם כך הדבר, אנוביס מלווה את הנשמה לאורך נהר הנילוס אל העולם הבא.

בקלף גלגל הגורלות הוא מרחף אל- על, ליד הגלגל, ומתאר במעופו זה את רצון הנשמה להתעלות לשמים לעולם שכולו טוב לאחר שנמצאה ראויה לכך.

 

ענח' ( נקרא גם אנק, אנח, אנך).

זהו סמל מצרי קדום מאוד הנראה כמו צלב ובראשו מעין עיגול.

משמעות השם ענח' היא "חיי נצח" או "מפתח החיים" ולמעשה צורתו היא איחוד של שתי צורות: הצלב של אוזיריס האל הזכרי והעיגול הנשי של איזיס האלה הנקבית (אלת הרפואה, הקסם והטבע 🤩). כששתי אנרגיות אלו נפגשות נוצרים חיים קסם והמשכיות.

היוונים אימצו סמל זה והעניקו אותו לונוס – אלת הפריון והאהבה.

בקלפי הטארוט נמצא את הענח' בידו של הקיסר בארקאנה הגדולה כביטוי של כוחו ועוצמתו להפיח חיים ולשמרם.

את סמלה של ונוס (שהוא גלגול של הענח') נראה על כיסאה של הקיסרית – בת זוגו של הקיסר.

 

ישנם עוד סמלים רבים שהושאלו מתרבות מצרים העתיקה, דרך היוונים לאירופה ובסופו של דבר לקלפים…. כשאנו נתקלים בסמלים אלו בפריסות כדאי שניתן להם שניה של תשומת לב ונזהה את מה שהם מנסים למסור לנו בדרכם המיוחדת.

 

חג פסח שמח וכשר

ליעוצים ולימודים ניתן לפנות אלי ב 050-7468432

הילה טארוט

שתפו מאמר זה

מאמרים נוספים
שאולי יעניינו אותך