החלום של יונג

החלום של יונג

קארל גוסטב יונג היה פסיכואנליטיקאי בן המאה הקודמת, תלמידו וההבטחה הגדולה ביותר של זיגמונד פרויד. הם התפצלו על רקע אמונותיו של יונג שהיו יותר איזוטריות משל מורו.

זהו חלום כי נאמר עליו שהוביל את יונג לאחד הגילויים הגדולים ביותר שלו, גילוי התת מודע הקולקטיבי (לעיתים נקרא גם ה"על מודע הקולקטיבי")

וכך מתואר:

"הייתי בבית שלא הכרתי, שהיה לו שתי קומות.

זה היה הבית "שלי".

מצאתי את עצמי בקומה העליונה, שם היה מעין סלון מרוהט בפריטים ישנים משובחים בסגנון רוקוקו.

על הקירות נתלו מספר ציורים יקרים וישנים.

תהיתי כי כך לא נראה ביתי במציאות וחשבתי, "לא נורא", ואז עלה בדעתי שאני לא יודע איך נראית הקומה התחתונה.

בירידה במדרגות הגעתי לקומת הקרקע.

שם הכול היה הרבה יותר ישן.

הבנתי שחלק זה של הבית חייב להיות מהמאה החמש עשרה או השש עשרה בערך, הריהוט היה מימי הביניים, הרצפות היו מלבנים אדומות. בכל מקום היה די חשוך.

עברתי מחדר אחד לאחר, וחשבתי, "עכשיו אני באמת חייב לחקור את כל הבית." נתקלתי בדלת כבדה ופתחתי אותה. מעבר לדלת, גיליתי גרם מדרגות אבן שהוליך למטה אל מרתף.

כשירדתי שוב, מצאתי את עצמי בחדר מקושט להפליא שנראה עתיק במיוחד.

בבדיקת הקירות גיליתי שכבות של לבנים בין גושי האבן הרגילים, ושבבי לבנים וטיט. ברגע שראיתי את זה, ידעתי שהקירות מתוארכים לתקופת הרומאים. הסקרנות שלי עד עכשיו היתה עזה.

הסתכלתי יותר מקרוב על הרצפה היא היתה עשויה לוחות אבן ובאחד מהם גיליתי טבעת, כשמשכתי בטבעת, לוח האבן התרומם ושוב ראיתי גרם מדרגות של מדרגות אבן צרות המובילות אל המעמקים.

גם לשם ירדתי ונכנסתי למערה נמוכה שנחצבה בסלע. אבק סמיך מונח על הרצפה ובאבק היו מפוזרות עצמות וכלי חרס שבורים, כמו שרידי תרבות פרימיטיבית. גיליתי שתי גולגולות אנושיות, ללא ספק ישנות מאוד, ומפוררות למחצה.

ואז התעוררתי."

***********************************************************************************************

יונג המשיל את הדימוי של הבית לנפשו ונשמתו של האדם וברגע שמתחברים לתאוריה שלו של התת מודע הקולקטיבי (תודעה משותפת לכל בני האדם המחוברת כמו רשת ענקית של מידע) רואים עד כמה החלום שחלם הוא אלגוריה מופלאה.

על פי יונג, במרתפי התודעה שלנו יש לנו מושג נרחב על ארכיטיפים, סמלים, תורות ומנהגים עתיקים שהבאנו משושלות קדומות דרך תורשה, ומהתת מודע הקולקטיבי. זאת בניגוד לפרויד שטען שכל מה שקיים בתת מודע הן אך ורק חוויות שהאדם עצמו חווה ואולי הדחיק.

יונג סבר כי המיתולוגיה ואפוסים דתיים שונים מבוססים על ארכיטיפים ומהווים מאגר של תרחישים וטיפוסים אוניברסליים הנמצאים עמוק בנשמתו ותודעתו של כל אדם עוד משחר האנושות, ב"מרתף" התודעה". אותו מרתף שגילה בחלומו.

 

בקלפי הטארוט של ריידר וואייט סמית' קיימים כל אותם ארכיטיפים ומצבים אוניברסליים, סמלי תרבויות עתיקות, מיתולוגיה, אלכימיה, נומרולוגיה, צבעים ואסטרולוגיה. הם מהווים שיקוף ויזואלי לנפשו ונישמתו של השואל.

בזכות החשיבה הפתוחה והלא אופיינית לאותו דור, יונג היה הפסיכולוג הראשון שהתעמק ועסק בקלפי הטארוט וביסס אותם ככלי עזר בטיפוליו ופתח את הדלת למטפלים רבים אחריו שבחרו לעשות זאת.

ליעוצים ולימודים ניתן לפנות אלי ב 050-7468432

הילה טארוט

שתפו מאמר זה

מאמרים נוספים
שאולי יעניינו אותך